Creatures: Calden, fabere, feggis, javoose, klyndes, mist mephit, positai, steam mephit, steam quasielemental, wavefire.
Насколько я помню, бонусы начисляются в порядке наиболее выгодном для персонажа. Где это было написано, вспомнить затрудняюсь.
Я тоже так помню, но ДМ ***лится. Ему бы пальцем в сорсбуки ткнуть.
Да, распространяется.
For attacks that require attack rolls, the chance to ignore damage is treated as a 50% miss chance. If a creature receives miss chances from multiple sources, such as from being incorporeal and having concealment, they don’t stack. Only the highest miss chance applies.
A swarm is immune to any spell or effect that targets a specific number of creatures (including single-target spells such as disintegrate)
Any spell that requires an attack roll and deals damage functions as a weapon in certain respects, whether the spell deals normal hit point damage, nonlethal damage, abilitydamage, or energy drain. Such spells can threaten critical hits, can be used in sneak attacks, and can be used with favored enemy damage bonuses. You can even use a number of combat-enhancing feats from the Player’s Handbook to improve the effectiveness of weaponlike spells, as noted in Chapter 3 of this book.All such spells deal damage as spells, not weapons, so Strength modifiers to damage and magical effects that increase weapon damage (such as the bard’s inspire courage ability and the prayer spell) don’t increase damage from a weaponlike spell. Likewise, a weaponlike spell that deals normal damage can’t be used to deal nonlethal damage or vice versa (except when modified by the Nonlethal Substitution feat or in accordance with the specific regulations of a nonlethal spell duel as described on page 176).
Developing attributes that support your spellcasting ability is an important aspect of how effective you are as a spellcaster.Such development occurs outside adventures and is most relevant when dealing with spells that function like weapons in certain respects. Any spell that requires an attack roll is weaponlike. Most weapon like spells also deal some form of damage—lethal damage, nonlethal damage, ability damage, or ability drain. Some bestow negative levels, or they grant conditions or penalties.You can use some combatenhancing feats to improve the effectiveness of weaponlike spells. For the purpose of taking combat-enhancing feats, weaponlike spells fall into two categories— ranged spells and touch spells. Ranged spells include those that require ranged touch attack rolls, such as rays and hurled missile effects. This category also includes spells that generate effects that act as ranged weapons and require ranged attack rolls. Touch spells include any damage-dealing spells that have a range of touch.
Тогда я не очень понимаю, что такое "виапонлайк спеллы". Mordenkainen's sword работает.
И, к слову, Меч Морденкайнена по свармам как раз-таки не работает.
Потому что он атакует одно отдельное существо. А свармы к таким атакам имунны - ты же сам выше цитату приводил =)
суммоны свармов атаковать не могут
Ну и? Меч с суммонами не наносят урона файн свармам и наносят ограниченный урон тини свармам. Я об этом и говорю - меч не работает против свармов, но частично работает против тини свармов.
Строго говоря, призванные существа могут проводить атаки - но без эффекта, если они не площадные. Хотя пример понятен.
Меч, видимо, тоже - он производит атаку, которая имеет конкретное число целей. Вроде бы эта атака считается атакой заклинанием - не помню, как там толковалось это в FAQ. В общем-то, если тут не ударяться в казуистику и не считать урон от меча добавочной сущностью, то либо атаки меча - атаки заклинания, либо меч атакует по правилам оружия?